Zaharul, cocaina secolului 21...

Actualizată în: 21 Mai 2020

Dependența de zahăr este în topul bolilor secolului 21. Chiar dacă în credința populară este înrădăcinată ideea că ”o calorie este tot o calorie” atunci când vine vorba de carbohidrați, se pare că lucrurile nu sunt deloc așa. Carbohidrații sunt de multe feluri, însă cele 3 componente de bază care îi formează sunt glucoza, fructoza și galactoza. În principiu toate cele 3 molecule au aceeași densitate calorică, de 4.1kcal/g. Ce face diferența între ele este modul cum organismul le degradează, consumă sau stochează. Glucoza este ”energia vieții” – ceea ce găsim în amidon. Celulele se hrănesc cu glucoză, aceasta este metabolizată rapid și este vitală pentru viață. Galactoza este de asemena convertită rapid în glucoză la nivel hepatic . Problema majoră  și vinovatul pentru dependența de zahăr este fructoza, de care organismul nu are mare nevoie și pe care o convertește în grăsime atunci când o primește în exces. De ce aceasta este o problemă? Pentru că fructoza este exact componenta care face zahărul să fie dulce și cu un gust plăcut, astfel că ne oferă plăcere atunci când o consumăm, în special copiilor care adoră acest gust.



Într-un interviu Dr. Robert H. Lustig (medic pediatru și cercetător al influenței zahărului în viața și sănătatea umană) a explicat cum apare această dependență:  fructoza ”aprinde” centrul recompensei din creierul nostru. Însă, după fiecare expunere,  ”aprinderea” acestuia scade în intensitate, astfel că va fi nevoie de o cantitate din ce în ce mai mare de zahăr pentru a avea același efect. Astfel apare un cerc vicios: avem nevoie de mai multă fructoză pentru a ne simți satisfăcuți, dar cu cât creștem cantitatea consumată cu atât va crește si nevoia.


Chiar dacă în cantități mici zahărul este gustos, ne produce plăcere și poate fi tolerat de organism, în cantități mari acesta face foarte mult rău: dezechilibre nutritionale, obezitate, tulburări comportamentale (anxietate și/sau hiperactivitate), diabet, tulburări cardiovasculare, steatoză hepatică, hipercolesterol, hipertensiune și multe altele, alături de consecințele lor grave care pot ajunge până la moarte.


Din fericire, există multe variante prin care putem controla efectul zahărului asupra organismului. Cea mai ușoară și benefică metodă este transformarea corporală  și psihică prin sport, fitness și nutriție astfel încât să putem controla ceea ce se întâmplă cu noi, fără a ne lăsa pradă dependențelor. Dacă ați ajuns deja la o greutate care vă pune sănătatea în pericol, primul pas este conștientizarea activă a situației și slăbirea în mod natural, sănătos și fără prea mare efort. Sportul nu este suficient pentru a obține rezultate, la acesta trebuie adăugată o dietă specifică, suficientă odihnă, controlul surselor de mare stres din viața noastră, inlăturarea alcoolului și a tutunului și, nu în ultimul rând, voință și motivație pentru a dezvolta un stil de viață lipsit de factori de risc.


Echipa Itstime vă propune antrenamente personalizate sau antrenamente grup pentru a obține nu doar un corp sănătos, dar și disciplina de care dumneavoastră aveți nevoie pentru a duce o viață sănătoasă și cât mai lungă.


#healthy #lifestyle

32 afișare0 comentariu